Jobro Stories: Nevs

Kompetens för morgondagens bilproduktion

Nevs i Trollhättan har en vision om att göra ett avtryck på elbilsmarknaden och arbetar för närvarande med ett antal prototyper inför en framtida serieproduktion.

För att få plats med alla batterier som behövs har karossen uppdaterats och det är här Jobro kommer in i bilden. Jobro har en lång historia som rådgivare till Trollhättans bilproduktion; tidigare med Saab och numera även med Nevs.

Uppdrag

Nya Saab 9-3 Aero med eldrift ser precis ut som en ”vanlig” 9-3:a, men är aningen högre på grund av batterierna undertill. Och bilen har naturligtvis inga avgasrör. Tanken är att skapa en modern bil för familjens behov och erbjuda ett alternativ till elbilmarknadens båda ytterligheter; kompakta småbilar för storstadsliv å ena sidan eller supersportbilsprestanda å andra. Jobros roll har varit rådgivande partner under lång tid och erfarenhet finns från starten – Jobro har arbetat med komplex produktion i Trollhättan sedan Saabs dagar. För elbilens räkning har Jobro utvecklat över 50 karossdetaljer – bland annat med den anpassning som krävs för att integrera den skrymmande batterilösningen.

”Vi har jobbat med varandra sedan länge, bland annat med vår bensinmodell Saab 9-3 Aero och vi känner varandra väl. Det är högt i tak och en genomgående öppen och rak dialog som skapar flow, helt enkelt”, säger Anders Udd, Key Account Manager på Nevs.

http://www.jobro.se/wp-content/uploads/2014/10/test_helbild-nevs.jpg

Utmaning

Tidplanen för en första lansering av den nya elbilen var tajt – endast 12 veckor. Dessutom uppstod tidigt ett dilemma som kunde påverka schemat negativt; en större ändring mitt under pågående produktion. ”Sena ändringar inom ett projekt innebär ofta kostsamma verktygsjusteringar – inom bilindustrin beräknar man att 30 procent av de här kostnaderna är relaterade till just sena ändringar. Vi pratar alltså miljoner som tickar per dag”, säger Tomas Karlsson, vice vd på Jobro.

”Sent i projektet var vi tvungna att integrera en ny framstol – och en ny stol betyder att fästpunkterna behövde göras om. Och det är väldigt få leverantörer som klarar av att lösa komplexa problem på så kort tid”, säger Frank Smit, vehicle program manager på Nevs.

Deadline är deadline

Deadline är deadline

Lösning

Jobros maskinpark är utvecklad och anpassad för extrem flexibilitet med bland annat 3D-laser och nya verktyg kunde därför produceras och sättas i produktion på rekordfart. Samma verktyg som används för prototyperna kommer längre fram även att kunna användas för serietillverkning. Vidare kunde Nevs dessutom flytta hål och konturer långt in i processen. Detaljer som underlättade Nevs produktionsflöde oerhört. ”Vi tog helt enkelt fram tre nya verktyg på lika många veckor för att kunna hålla ledtiderna undantagslöst. Det inte många som har den flexibiliteten inbyggd. Tack vare vår unika process Jobro Works står vi väl rustade för den typen av utmaningar”, avslutar Tomas Karlsson.

”Sent i projektet var vi tvungna att integrera en ny framstol – och en ny stol betyder att fästpunkterna behövde göras om. Och det är väldigt få leverantörer som klarar av att lösa komplexa problem på så kort tid”

Frank Smit, Vehicle Program Manager på Nevs

Kontakt

Tomas Karlsson

VD, Jobro sheet metal technology

0321 - 68 52 01 | 0728 - 31 18 50 | tomas.karlsson@jobro.se